Sākums / Par visu / Restorāni un to klasifikācija Latvijā
3 jūlijs, 2015

Restorāni un to klasifikācija Latvijā

Ievietots: Par visu : Fellini

Restorāns ir uzņēmums, iestāde, kur klientiem tiem pasniegti viņu pasūtītie ēdieni un dzērieni, pēc tam par sniegto pakalpojumu samaksājot. Ēdieni tiek pasniegti restorānam piederošās telpās, taču ir arī ātrās ēdināšanas restorāni, kā arī iespēja pasūtīt izvēlētos ēdienus uz mājām. Restorāni atšķiras ne tikai pēc atrašanās vietas, telpa dizaina, atmosfēras, cenām, bet arī pēc ēdienu daudzveidības, jo pasaulē ir tik daudz dažādu kultūru, kuru virtuves tiek pārstāvētas arī citās pasaules valstīs. Pats vārds restorāns ir cēlies no franču valodas vārda “restaurer”, kas nozīmē “atjaunot”. Restorānos parasti ir galvenie ēdiena gatavotāji, kas tiek dēvēti par pavāriem, kā arī augstākas klases restorānos par šefpavāriem. Taču netrūkst arī citu darbu darītāju, bez kuru līdzdalības restorāni nespētu pastāvēt. Lai gan restorānos galvenais uzsvars tie likts uz ēdienu, taču tikpat liela nozīmē ir arī atpūtai un izklaidei, kas tiek piedāvāta.

Zem vārda restorāns ir saprotams ļoti plašs uzņēmumu un iestāžu klāsts, tāpēc, lai klientiem būtu saprotams, kāda stila un cenas amplitūdas restorāns ir, visi uzņēmumi tiek klasificēti. Pasaulē restorāniem tiek piešķirtas 3 zvaigznes, kur 3 ir augstākā līmeņa restorāns, bet 1 – zemākā. Šīs zvaigznes, kas tiek piešķirtas restorāniem, sauc par Mišelina zvaigznēm; ir iespējams arī aplūkot visus restorānus, kuriem ir piešķirtas Mišelina zvaigznes. Latvijas restorānu nozarē gan nav neviena uzņēmuma, kam būtu piešķirta kaut viena Mišelina zvaigzne, taču tas nenozīmē, ka arī Latvijā esošiem restorāniem nav nepieciešama klasifikācija. Latvijas restorāni tiek vērtēti pēc pasaulē noteiktiem kritērijiem un restorāni tiek iedalīti A, B, un C klases restorānos. Uzņēmumi, kuru darbība ir līdzīga restorāniem, piemēram, bistro, bāri, kafejnīcas un citi, tiek iedalīti atsevišķā D klasē.

Latvijā viena no klasēm, kurā tiek iedalīti kritērijiem atbilstoši restorāni, ir A jeb luksus klase. Tiem ir jābūt ar mūsdienīgu un komfortablu dizainu, kas ir labāks nekā citos restorānos. Restorāna dizainam ir jāatbilst nosaukumam. Jābūt arī restorāna brošūrām un bukletiem ar restorāna emblēmu. Tāpat arī ir jābūt īpašam apgaismojumam, kas iederas interjerā, kā arī izceļ īpašus dizaina elementus. Pašam interjeram ir jābūt ar dažādiem greznojumiem, kas ir harmonijā ar pārējo restorānu. Jābūt arī sēdvietu jeb galdiņu zonas norobežojumiem, piemēram, pazeminātām sienām vai puķu statīviem. Ja restorānā ir vairāk kā divi stāvi, tad ir jābūt arī liftam. Augstākās klases restorāniem noteikti ir jābūt arī atsevišķām sieviešu un vīriešu tualetēm, kurās ir arī atbilstošs aprīkojums – siltais un aukstais ūdens. Atsevišķām labierīcībām ir jābūt arī restorāna darbiniekiem, kuriem ir noteikti jābūt darba formām. Restorāna zālē strādājošajiem darbiniekiem ir jāpārzina vismaz 2 svešvalodas, kā arī jārūpējas par attiecīga servisa apkalpošanu, lai nodrošinātu klientu vēlmes. Ēdienkartēs ir jābūt tulkotiem ēdieniem vismaz divās svešvalodās. Lai būtu A klases restorāns, jābūt arī izklaides pasākumiem, piemēram, mūziķu uzstāšanās, koncerti. Jāpiedāvā arī kādi papildu pakalpojumi, piemēram, taksometra izsaukšanas iespēja.

Otra klase ir B jeb Pirmā klase. Šajā klasē tiek iedalīti restorāni, kuriem ir augstas klases mēbeles un iekārtas, gaisa kondicionēšanas un mikroklimatu regulējošas sistēmas. Šiem restorāniem ir oriģināls interjers, augstas kvalitātes klientu apkalpošanas, kulinārijas un konditorejas izstrādājumu piedāvājums. Ēdienkarte un dzērienu kartē ir plaša un daudzveidīga izvēle. Attiecībā uz ēdienu piedāvājumu, ir B klases restorāni, kuri piedāvā dažādus nacionālos ēdienus, taču daži restorāni orientējas tikai uz konkrētas nacionālās virtuves ēdienu piedāvājumu. Daudziem šādas klases restorāniem ir raksturīgi arī firmas ēdieni, dzērieni un uzkodas. Tomēr atšķirībā no A jeb luksus klases restorāniem, B klasei ēdienu piedāvājums ir mazāks, turklāt tie arī nav tik sarežģīti un ekskluzīvi. Apkalpošanā tiek izmantoti augstas kvalitātes porcelāna trauki un galda piederumi, kas gatavoti no sudraba vai melhiora. Tāpat arī restorāna mēbeles tiek gatavotas pēc īpaša pasūtījuma, taču tām noteikti ir jābūt saskaņotām ar restorāna telpu māksliniecisko dizainu. Jābūt pieejamām arī brošūrām un ielūgumiem, firmas dāvanām ar logo. Tāpat kā A klases restorānos, arī B klasē ir jābūt ēdienkartei vismaz divas svešvalodās. Uz pieciem restorāna klientiem ir jābūt vismaz vienam oficiantam vai viesmīlim.

C ir Otrā un trešā klase. Otrās klases restorāniem ir jāspēj nodrošināt savu klientus ar lielu platību – vismaz 1,5 kvadrātmetri vienam klientam. Turklāt viens apkalpotājs nedrīkst apkalpot vairāk par 15 klientiem. Trešā klase ir zemākā no restorānu klasifikācijas klasēm Latvijā. Šādiem restorāniem ir jābūt tualetei ar izlietni, jānodrošina ir tīrība uz galdiņiem. Noteikti ir jābūt apkurei gada aukstajos mēnešos, tāpat arī kondicionēšanas sistēmai vasaras mēnešos. Virtuvei ir jābūt atdalītai no pārējām telpām, turklāt jābūt arī vēdināmai. Viens apkalpotājs var apkalpot no 20 – 24 klientiem.