Sākums / Par visu / Restorāna darbinieki
10 jūlijs, 2015

Restorāna darbinieki

Ievietots: Par visu : Fellini

Ikvienā uzņēmumā, lai tas varētu darboties un funkcionēt atbilstoši prasībām, ir nepieciešami darbinieki. Tas pats attiecas arī uz restorāniem, kur viens cilvēks noteikti nevar izpildīt visas funkcijas, lai restorāna klients būtu apmierināts. Lai gan atkarībā no tā, kāds ir restorāna tips un klasifikācija, restorāna darbinieku skaits un darba uzdevumi var atšķirties, tomēr kopumā ir darbinieki, kas nepieciešami ikvienā restorānā.

Ja restorāns ir augstas klases, tad pati galvenā loma visā restorānā ir šefpavāram. Šefpavārs ir tas cilvēks, kura dēļ visbiežāk arī restorāns gūst savu atpazīstamību. Piemēram, gandrīz ikviens Latvijas, kā arī daudzi ārvalstu iedzīvotāji zina vienu no populārākajiem šefpavāriem Mārtiņu Rītiņu, kurš vada restorānu “Vincents”. Šefpavāra uzdevumos ietilpt visas virtuves komandas vadīšana, kā arī jauno virtuves darbinieku apmācīšana. Turklāt šefpavāra pienākumos ietilpst virtuves darbinieku saliedēšana, lai komanda būtu kā viens veselums. Šefpavāri atbild par jaunas ēdienkartes izgatavošana, sastādīšana. Viņš ir arī atbildīgs par augsta līmeņa banketu ēdienkartes sagatavošanu. Šefpavārs pārrauga pavāru un citu virtuves darbinieku darbu, atbild par higiēnas prasību ievēršanu. Šī amata pārstāvji sagatavo virtuves dokumentāciju, atbild par nepieciešamo produktu sagādi atbilstošā kvalitātē, kā arī tādā apmērā, lai nekas netrūktu. Nepieciešamības gadījumā šefpavārs aizvieto pavāru vai ēdināšanas uzņēmuma vadītāju.

Svarīga loma restorāna darbībā ir ēdināšanas uzņēmuma vadītājs, kurš organizē darba procesu, plāno uzņēmuma attīstību un veic tirgus izpēti. Tāpat arī ēdināšanas uzņēmuma vadītāja pienākumos ietilpst ēdienkartes saskaņošana kopā ar šefpavāru. Šis profesijas pārstāvis veido mārketinga stratēģijas, organizē un sagatavo banketus, vienojas un sadarbojas ar preču piegādātājiem, plāno uzņēmuma budžetu, slēdz darba līgumus. Ēdināšanas uzņēmuma vadītājam ir arī jāatbild uz klienta izteiktajiem ierosinājumiem un priekšlikumiem.

Ēdināšanas nozares uzņēmumos nav iespējams iztikt bez pavāriem. Tieši šīs profesijas pārstāvji ir tie, kas gatavo ēdienus – gan pamatēdienus, zupas, saldos ēdienus, tomēr viņiem nav obligāti jāgatavo visvienkāršākie ēdieni. Augstākas klases restorānos bez šefpavāriem un pavāriem ir arī pavāru palīgi, kas gatavo vienkāršākos ēdienus; pavāri gatavo sarežģītākus. Pavāri var izstrādāt arī jaunas receptūras, taču lielākoties viņi gatavo ēdienus jau pēc esošām receptēm. Pavāra pienākumos ietilpst ēdienu sastāvdaļu nomērīšana un nosvēršana, kā arī porciju sagatavošana, kas nozīmē, ka ēdiens ir arī atbilstoši jānoformē. Arī pavāriem ir jāatbild par produktu iegādi, saņemšanu no piegādātājiem, kā arī uzglabāšanu. Viņi arī veic produkta pirmapstrādi, lai novērtētu kvalitāti. Atkarībā no restorāna klasifikācijas veida, pavāru darba pienākumos var būt arī virtuves sakopšana, kā arī pasūtījumu pieņemšana. Pieņemot pasūtījumus, pavāriem var būt arī jākomunicē ar klientiem, kuri var izteikt savas vēlmes gan ēdiena noformējumā, gan sastāvā un izmantotajās garšvielās.

Ne visiem, taču daļai restorānu ir arī pavāru palīgi, kuru pienākumos ietilpst šefpavāru un pavāru uzdoto uzdevumu pildīšana. Tā var būt gan produktu pirmapstrāde (mazgāšana, tīrīšana, rīvēšana, malšana u.c.), kā arī vienkāršāku ēdienu pagatavošana. Pavāra palīgiem ir jāsagatavo pusfabrikātu izstrādājumi, piemēram, kotlešu masas sagatavošana. Šīs profesijas pārstāvju pienākumos var būt arī porciju sagatavju izveidošana, kā arī virtuves telpas, ledusskapja, virtuves aprīkojuma sakārtošana un sakopšana restorāna darba laika beigās. Pavāra palīgi arī pilnveido savas prasmes ēdiena gatavošanā, mācoties no pavāriem un šefpavāriem.
Virtuves darbinieku komandā ietilpst arī virtuves strādnieki, kuriem ir jārūpējas par kārtību un tīrību gan darba laikā, gan pēc tā. Viņu pienākumos ietilpst trauku mazgāšana, atkritumu iznešana, darba virsmu sakopšana, virtuves iekārtu tīrīšana. Ja nepieciešams, virtuves palīgi var palīdzēt arī pavāriem sagatavos produktus, piemēram, mizot, sagriezt.

Restorānā ir nepieciešami ne tikai virtuves strādnieku komanda – ir jābūt arī darbiniekiem, kas tieši darbojas ar klientiem un to pasūtījumiem. Protams, ir restorāni, kur dažādi pienākumi tiek apvienoti, taču lielākajā daļā restorānu ir viesmīļi. Viņu darba pienākumos ietilpst ēdienu un dzērienu piedāvāšana restorāna apmeklētājiem, tāpat arī viesmīlim ir jāprot sīkāk pastāstīt par visiem ēdieniem un dzērieniem. Šīs profesijas pārstāvji ir tie, kas parasti pieņem klientu pasūtījumus un tos arī pēc tam nogādā pie ēdiena pasūtītājiem. Viesmīļiem ir arī jārūpējas par klientu vēlmēm visas maltītes laikā. Viesmīļi nomaina traukus uz klientu galdiem, papildina dzērienus. Viņiem ir jākontrolē restorāna telpās notiekošais process. Kad klienti ir pabeiguši un vēlas pamest restorānu, viesmīlim ir jāpienes rēķins, kā arī pēc tam jāpaņem klientu atstātā nauda par maltīti. Viesmīļa pienākumos ietilpst arī galdiņu noformēšana, ja tāda nepieciešama.